senegal toubakota

Då åkte vi över till Senegal. Vid gränskontrollen var det så fruktansvärt äckligt och minnena därifrån kommer jag sent glömma. Barn kom från överallt, bankade på fönsterrutorna och tiggde, kvinnor som sålde all möjlig frukt knackade också och sökte ögonkontakt. Jag tyckte det var så jobbigt att jag mest tittade ner i golvet eller blundade för att undivka ögonkontakt. 
En liten bit in i Senegal så stannade vi till i Toubakouta vid ett jättefint hotell. Länderna ser till naturen väldigt lika ut. Däremot är Segenal en fransk koloni och man talar franska medan Gambia är en brittisk och man talar engelska. Måste jag välja mellan Frankrike och Engeland väljer jag Frankrike alla gånger. Min erfarenhet är att de är lite mer hälsosamma där, lite artigare och gästvänligare i Frankrike. Dessutom är franskan så fin och som vår guide sa "de går med raka sträckta ryggar här". Vi kom till ett hotell som heter Les Paletuviers som låg så fint vid havet. Det fanns pool och magen var riktigt god! På kvällen bjöds det på en riktigt bra show. Jag älskar musiken i det landet, och att se dem spela själva och dansa till var en riktig upplevelse. I Senegal är infrastrukturen bra, elen går att lita på och det kändes lite mer som hemma. Detta är ett land jag gärna skulle besöka igen, då hade det varit häftigt att åka till Dakar.