vårt bröllop

Detta är en dag jag minns med glädje. Att alla nära och kära samlats på en plats för vår skulle är riktigt häftigt. Jag blir rörd av att tänka på dagen och vågar liksom inte tänka på den heller. 
Jag började dagen med att vakna upp med min bästa vän. Vi har varit bästisar så länge jag kan minnas och är uppväxta på gatorna brevid varandra. Champangefrukost i våra morgonrockar. Bride i glittrigt på min och Jenny på hennes rygg. Älskar när det är personligt! Sedan cyklade vi till frisören för att möta upp fotografen och få håret fixat. Att ge min bästis detta var det absolut minsta jag kunde ge en trött tvåbarnsmorsa som går hemma och är mammaledig på dagarna. Sedan cyklade vi hem och hon fick hjälpa mig med ombyte till min brudklännig. 
Min klänning har jag designat själv och är specialsydd efter mina mått. Det har varit så roligt att få välja ut klänning och prova. Bara det var en hel upplevelse i sig och något jag rekommenderar alla att göra.
Sedan åkte jag och fotografen till kyrkan för en "first look" fotografering. Där var det första gången J fick se mig och min klännig. Samt att jag fick se honom. Där stod han med min bukett och väntade. Båda började störtgråta när vi fick se varandra och det var som en känslobomb alltihop. Helt obeskrivligt och så skönt att det bara var vi två. 
 
Sedan var det dags för vigseln i kyrkan. I gången släppte all nervositet. Det var så självklart ju, han som jag trivs bäst med ska bli min man. Det var så lugnande att få gå in med min stora trygghet och all nervositet släppte och jag kunde njuta av vigseln. Skratta när prästen inte kunde bläddra blad osv. Allt kändes så självklart!
 
Utanför kyrkan väntade vår häst och vagn som skulle ta oss till slottet. Medan vi åkte dit kunde alla gästerna checka in i lugn och ro och mingla lite. Innan det var dags för brudskål och festen kunde börja.
 
 
Båda mina ringar är från Efva Attling som är en fantastisk designer och kreatör. Jag tycker det är så viktigt med att faktiskt välja svenskt och jag är stolt över att få bära upp Efvas kreationer. Min förlovningsring är en ring med 50 små diamanter runt hela ringen medan min vigselring är i samma serie och med en större diamant. Båda i vitt guld.
Vi hade middag och fest på Mauritzbergs slott. Detta fantastiska slott som ligger vid havet i skärgården. Vi hyrde slottet över helgen och på så sätt slapp vi fixa med serviser, bord, stolar, mat, dryck och personal själva, som man behöver annars om man hyr en rå lokal.
Miljön gör så mycket mer än vad jag någonsin skulle kunna tro. Inte bara att jag ville ha mitt bröllop på ett slott (och känna mig som en prinsessa) utan också lugnet som finns vid vattnet. Så mycket beröm för stället.
Till middag valde vi två rätter + tårta som efterrätt samt kaffe och avec. För mig är det viktigt med lokalt producerad mat. Till förrätt blev det rökt struts från byn. Jag hade aldrig ätit struts förr och det var roligt att många andra inte heller hade ätit det. Varmrätten blev kalvfilé med diverse primörer. Det är kanske det bästa med maj, att få skörda de alldra första små grönsakerna. De är enligt mig de godaste. Till detta hade vi ett rött och ett vitt vin. 
Tårtan var en chokladig tårta med mörkchokladbotten, mjölkchoklad samt passionsfrukt. En naked cake som tydligen ska vara jättepoppis nu. 
 
Med en mage full av mat och en dans som var överstökad tog vi och några vänner ett nattbad. Iskallt i skärgårn i maj men vad gör det när det är bröllop?
Och efter ytterligare lite dans och nattamat så somnade vi gott i vår bröllopssvit. Jag är så glad att vi kunde erbjuda gästerna ett rum och övernattning. Då slipper folk beställa taxi / skjuts och det finns liksom ingen sluttid.
Dagen efter serverades det frukost för de gästerna som sov över och efter utcheckning blev det en golfrunda. Första rundan som gifta.
 

Och så kommer sista delen av vårt bröllop. Alla tackkort är utskickade tillsammans med en personlig bild som alla har fått, vilket vi fått så fin respons på. En månad efter bröllopet skickades tackkorten ut som jag designade. Det svåraste var nog att välja ut bilderna. Vi har fått så mycket fin respons på tackkorten. Alla gäster fick även ett personligt foto/ foton från bröllopet vilket verkligen var uppskattat. 
Jag är så glad att få vara fru idag. Så tacksam att jag har en fantatisk man och att vi nu är en familj och har samma efternamn. Så tacksam över att min familj och släkt har tagit in honom så fint med öppna armar. 
 
Så vad slutade hela kalaset på och vad kostar ett bröllop? Vi spräckte vår budget på 200 tkr men kom under 250 tkr.  Helt klart värt det då detta är en dag jag kommer minnas resten av mitt liv. En dag då vi bjöd våra nära och kära på allt, vilket är en fantastisk känsla och möjlighet.
Akira Öken

Vilken underbar klänning. Den klär dig fantastiskt bra! Grattis!