egen billig ekologisk tvål

Häromdagen testade jag att göra egen flytande tvål. Jag tycker att det är svårt hitta flytande tvål som inte innehåller palmolja, däremot lättare att hitta ekologisk fast tvål. 

På Gotland förra året köpte vi massor av härliga tvålar i fast form i hopp om att använda dom. De luktar magiskt men ett år senare ligger de kvar i samma låda i städskåpet. Så nu tänkte jag dela med mig av hur man kan göra flytande tvål hemma. Det är superenkelt och superbilligt. 

Riv en halv tvål på den grova sidan av rivjärnet. Blanda ut med 1,5 liter kokat vatten och rör runt.

Låt stå i 12h och rör om lite då och då. Glömmer man att röra om kan man mixa tvålen efter 12h så den blir slät.

Sedan är det bara att fylla på i behållarna. Resten tappade jag upp ingen flaska för senare påfyllning.

Denna tvål har alltså kostat mig typ 20 kr för 1,5 liter. Hur bra är inte det?!