helgen i bilder

När jag kom till jobbet i fredags började jag med en lång kafferast innan mitt tåg var klart. Eftersom jag åkte sent, blev jag också sen hem och förstod att jag skulle missa mitt tåg hem till Småland, som tur var hittade jag en biljett senare på kvällen men var inte i Småland förrän 20:30. Jag hade tänkt komma hem redan till lunch och spendera resten av dagen i stallet men istället blev det inget stall alls. Typiskt! Mina föräldrar hämtade upp mig och hade köpt med pizza hem från Nässjö vilket vad magiskt. Det finns ingen pizza som i Nässjö!

6:00 ringde klockan lördag morgon och det var dags för Elmia Scandinavian Horse Show. 7:40 plockade min bästavän upp mig och sedan åkte vi in till stan. Tänk att vi varit vänner i över 20 år, det är häftigt! 07:00 öppnade dörrarna och vid 08:00 var det dags första start. Dagens schema bestod av massor av gobitar. Final i Children Cup där barn tävlar på elitnivå. 5-åris final i hoppning, familjeshow där bland annat jultomten kom, hundar sprang agility och Tobbe Larsson hade show i frihetsdressyr. Det var ponnydressyr i elitklass, 7-årsfinal i dressyr och kval för 4-åringarna i dressyr. På eftermiddagen vad det Ungdoms Grand Prix i hoppning och final i Ponny Grand Prix. Final för 4-åringar i hoppning och Speed kval i 1.45 hoppning. Däremellan gick vi på mässan när det fanns tid, ett fullspäckat schema med andra ord.

På kvällen var det dags för Swedish Select Horse Sales- auktion. Sveriges mest framgångsrika hopphästauktion där 34 hästar såldes för totalt nästan 7 miljoner kronor. Den dyraste hästen gick för 700 000 kr till Malin Baryards fd. elev och Jönköpingsbon Jens Wikström. Snittpriset blev dryga 200 000 kr/ häst, mäktigt!

Jag har aldrig varit på ESHS och jag tror att det är tredje året det arrengeras så det är fortfarande ganska nytt. Det som är fantastiskt roligt är att framridningen/ hoppningen är i banor brevid tävlingsbanorna och man får se hur de rider/hoppar fram, förbereder sig inför sin start. Att det dessutom är flera olika hallar gör saken rolig då man kan gå runt och titta på just det som man vill. Det är också väldigt kul att det är så många olika grenar inom ridsporten. Allt från hoppning, dressyr och islandshästar som visar upp sig. Från 12-åringar som gör sina första tävlingar på elitnivå, till de gamla godingarna som har hängt med så länge jag kan minnas.

Idag ringde klockan lika tidigt, jag lånade mina föräldrars bil och vi åkte till stan. Jag är så tacksam över att ha min bästaväns barndomshem 5 hus ifrån och att allt är sig likt. Jag minns inte sist jag körde bil och eftersom jag inte har något behov av det. Därför var det så skönt att få en mjukstart med lugn helgmorgontrafik utan spårvagnar hehe. 08:00 började finalen för 7-åringar i hoppning. Idag var det även final för 6-åringarna i hoppning och avslutningen i eftermiddag var en Grand Prix på 1.50 m där det var fullstatt på läktarna. Däremellan har vi gått runt på mässan och vi båda fick med oss lite gobitar hem. Jag är dessutom helsåld på att vi ska köpa en grön minitraktor från John Deere, och den dagen vi köper hus ska vill jag ha en självgående gräsklippare därifrån.

Innan jag och Jenny skulle åka hem åt varsitt håll (bor 40 mil ifrån varandra) så käkade vi en middag ihop. Tanken var att gå på nya Asecs som totalrenoverats men tyvärr var det stängt. Men det positiva är att vi tar det nästa gång vi ses, dessutom har vi lite andra planer också, kul! Ser redan fram emot det.

Summan av kademunnan så var detta en helg helt i min smak. En hel helg med min bästavän och massor av hästar. Dessutom var det så roligt att träffa på gamla stallkompisar, fd konkurrenter, idoler och gamla tränare där. Det bästa är att jag nu är fullproppad med ny kunskap och inspiration inför framtiden.