helgen i bilder

Lördag morgon ringde klockan 07:00. Kräkas och sova vidare var det enda jag ville göra, men solen sken och det vara bara att gå upp, ta på mig träningskläderna och ge mig ut på en runda. Jag tycker verkligen att vi bor i ett så fint område här. 

Det var månadens tredje och sista lediga dag i lördags. Jag tänkte egentligen jobba extra men J ville inte gå på dop ensam så då fick jag hoppa över jobbet. Jag förstår dock inte syftet med dop och jag blir inte klokare av att läsa/ fråga till mig om svaret. Skulle vi levt i ett religiöst kristet samhälle likt förr hade jag kanske förstått, men det gör vi inte idag. Kristendomen styr inte samhället på samma sätt alls (tack och lov). Att det kallas för ”present-tiggeri” i folkmun kanske är syftet? Inte vet jag, men det känns ju mest rimligt? Själv tycker jag att det bara är konstigt att döpa ett barn som inte ens har fått chansen att uttrycka sin egna åsikt, om syftet nu handlar om kristendomen och kyrkans medlemsskap. Då kan man ju lika väl döpas under konfirmationen som tonåring, när man (förhoppningsvis) är lite mer målmedveten och kan bestämma själv.

Hur som helst är jag otroligt lättmutad. Tanken var att åka till Linköping och gå på matmarknaden men vi hittade ingen bra p-plats så vi åkte till IKEA istället. J hade lovat mig en stol som jag ville ha från IKEAs 75-års kollektion. Vi har dock inte palts för stolen nu så den får stå i förrådet tills vi köper hus. Men den är så väldigt fin och skön att sitta i. 

Lördagkvällen spenderades i svärföräldrarnas stuga. Älskar kontrasterna från kjol och volangtop till Barbourskjorta och Palladiumskor. Vi åkte ut med båten två gånger och fixade med kräftburar. Det var en magisk kväll på sjön. Helt spegelblankt och sådär krispigt ute. J’s mamma hade gjort en gudomlig tomatsallad till kvällsmat som jag sent kommer glömma. Det blev ju inte mindre gott av att sitta utomhus och äta.

Idag ringde klockan vid 07:00. Dags att åka ut med båten och kräftburarna skulle plockas upp innan frukost. Det var magiskt väder även imorse. Sådär lugnt och fredligt som själen mår bra av. Det är exakt det här jag är rädd för. Att kunna slappna av, njuta och förstå hur skönt det är att vara ledig. För att sedan inte ha någon lust att jobba senare på dagen. Då är det bättre att jobba på så jag aldrig kan få känslan av ledighet. Är man dessutom uppväxt vid vattnet så är det så svårt att vara utan det. Varende cell inom mig vill bo och leva vid vattnet.

Påväg hem stannade vi till vid Äggboden. Vill plocka med mig hela butiken hem! Ägg, jordgubbar, äppelmust, marmelader och vykort fick följa med hem denna gången. Sedan testade vi en ny (om)väg hem och fick oss en liten roadtrip. Wow, vilka pärlor det finns mitt ute i ingenstans. 

Väl hemma önskade J sig bröd efter mammas recept och nyss hade vi en fantastisk kräftmiddag. Nu är jag iväg på jobb och ska gå och lägga mig på hotellet. Natti natti!