torsdag i lisboa

Under dagarna i Portugal gick vi minst en mil om dagen. Staden består av sju kullar, nu snackar vi inte några små utan vi snackar skidbackar-varianten. Hade träningsvärk i vaderna redan första dagen. Dessutom är det kullersten överallt vilket gör det inte alls klackskorvänligt. När det regnat lite så blrv kullerstenanrna snorhala. Så roligt när J gick bakom mig på det otroligt trånga och smala trottoarerna och svor. Sedan hörde man ett par sulor åka iväg. Det gällde att spänna varenda liten muskel för att inte halka. 
 
Idag var vädret bättre och det var riktigt skönt ute. Nästan 30 graders skillnad när jag fick en snap om att det var -10 i Småland. 
Dagens planer var att besöka Casteo de S Jorge som är ett slott. Hela stadsdelen Alfama var så fin och trots att det inte var säsong så var det så otroligt mycket turister där. Slottet ligger på en kulle och utsikten halvvägs upp till slottet var magiskt. Det var nog först här jag blev kär i denna stad också. 
 
Väl nere ville J äta på en resturang som ägs av José Avillez som har fått två stjärnor i Guide Michellin. Jag tog en sallad som var supergod! Resturangen var superfräsch och det var serveringspersonal överallt. Wow vilket upplevelse!
Vart man än gick fanns det så mycket att fashineras över. Bland annat alla dessa kaklade fasader. Vissa är kaklade i 3D andra i 2D. Oavsett är det så fint!
Sedan gick vi till Time Out Market som är som en stor saluhall. Innan vi åkte fick jag tipset av Amanda att jag skulle äta glass på Santini vilket jag också gjorde. Dock valde jag sorbe som var som en käftsmäll. Fantastiskt god! Att man äter mycket fisk och skaldjur i Portugal var inte svårt att gissa, och det verkar vara vanligt att man får välja ut protein själv i akvariumen.
Var man än gick kom man tillslut upp på någon kulle med fantastisk utsikt. Jag fick liksom nypa mig för att förstå hur fint det var. 
På kvällen ville jag äta på Zero Zero som ligger kvarterer bort från vårt hotell. Där bakar de pizzor i vedeldad stenugn och jösses vad gott det var. Jag gillar ju enkla pizzor så jag valde en pizza med endast tomatsås och vitlök på, den skulle jag kunna äta varje dag.
Efter kvällsmaten tog vi en sväng genom stan. Det är först på kvällen man ser portugiser i sin vardag. Många samlas på resturanger, tar en öl och umgås. Utelivet är helt annat än här.